torsdag 24 februari 2011

Debut i primärvården.

Igår var jag för första gången under utbildningen ute i primärvården på "min" vårdcentral i Skarpnäck. Det var en mycket intressant och givande dag trots att jag egentligen inte kan något förutom det jag lärt mig på egen hand av rent intresse. Skarpnäcks VC är en väldigt liten och gemytlig vårdcentral, med en ännu mindre barnavårdscentral en trappa ner. Under den tid jag kommer att vara där så kommer personalen och vi kandidater att lära känna varandra, vilket jag ser väldigt positivt på. Igår var det endast jag och en till i min grupp som var där och vi fick följa med en varsin läkare. Det var till och med första gången som jag kallades för "läkarkandidat", vilket var en häftig känsla då jag ännu knappt fattat att det faktiskt är läkare som jag ska bli! :)

Det jag fick vara med på igår var främst att sitta med och lyssna och iaktta när läkaren tog emot och undersökte patienter. Jag fick också testa att lyssna på två par lungor, ett par hos en 3-årig pojke och ett par hos en kvinna i 50-årsåldern. Tydligen låter det lite olika hos barn och vuxna, men eftersom jag aldrig lyssnat på lungor förut var det inget jag märkte. Men det är väl sådant som jag ska lära mig med tiden. Hade jag redan kunnat allt hade jag ju inte behövt gå denna utbildning. Jag fick vara med när läkaren palperade och perkuterade buken hos en äldre man, och läkaren förklarade hur och varför hon gjorde på ett visst sätt genom att förklara hur tarmarna och andra organ var placerade. Mycket lärorikt och pedagogiskt! Förutom att vara med vid patient-läkarmötet fick jag ta mig en titt i deras labb där all provtagning sker. Måste säga att det fanns förvånansvärt många olika analysapparater på plats på vårdcentralen, även om mer komplicerade analyser sker på Karolinska Sjukhuset. Dessutom kände jag igen några av apparaterna sedan kursen i medicin och teknik som jag läste på KTH förra våren. Skönt att få bekräftat att utbildningen på KTH inte är helt bortkastad och att det faktiskt finns en poäng med att läsa färdigt till högskoleingenjör i medicinsk teknik.

Jag ser redan fram emot nästa dag i primärvården, vilken tyvärr inte infaller förrän strax efter påsk. I mars ska jag vara på CeFAM, Centrum för allmänmedicin, i Huddinge och få lära mig olika lättare undersökningsmetoder såsom att ta halsprov, använda otoskop och ta blodtryck. Det ska också bli riktigt kul! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar