tisdag 1 mars 2011

Vaccination påbörjad.

Som läkarstudent är det rekommendabelt att genomgå vaccination för sjukdomar som är smittsamma och som man kan utsättas för i vården. Karolinska har ett samarbete med Cityakuten Wasa Vaccination i city dit bland annat vi läkarkandidater får gå och vaccinera oss gratis, vilket måste anses som något väldigt fördelaktigt.

Igår var jag där på mitt första besök. Trots att jag ska bli läkare är jag väldigt spruträdd, även om den rädslan har blivit mildare med åren. Som tur var så var sjuksköterskan mycket skicklig att sticka. Sedan att det hon sprutade i sved som bara den kunde ju inte hon rå för... Jag fick dels den första vaccinationsdosen av tre mot Hepatit B (vaccination mot Hepatit A har jag fått tidigare) och dels gjordes ett så kallt PPD-test som berättar om jag ska vaccineras mot tuberkulos eller inte. På torsdag, 72 timmar efter testet, ska jag tillbaka för avläsning av testet och med största sannolikhet även få vaccinet mot tuberkulos eftersom jag vad jag vet inte fått det tidigare. Efter alla sprutor mot både det ena och det andra kanske min spruträdsla minskar till att bara vara ett obehag?

4 kommentarer:

  1. Ett hett tips, bli blodgivare - botar spruträdsla i ett nafs!

    SvaraRadera
  2. Tack! Kan tänka mig att man snabbt blir härdad då. Dessutom gör man även nytta. Skall överväga det... :)

    SvaraRadera
  3. Vad menar du med att sjuksköterskan inte kunde rå för att vaccinet sved? En kompetent sköterska hade sprutat in bedövningsmedel först.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym! Jag har aldrig varit med om att få bedövningsmedel innan en vaccinationsspruta, och därför var det heller inget jag reflekterade över. Hur som helst var svedan helt klart något jag kunde leva med i några sekunder :)

    SvaraRadera