onsdag 13 april 2011

Mina första medicinska instrument.

Jag hade gått och sneglat på dem i medicinska bokhandeln på KI i Solna ett flertal gånger, och igår kunde jag inte hålla mig längre. De första medicinska instrumenten i min ägo blev således en reflexhammare och ett otoskop! Självklart har jag invigt var och en av dessa och jag måste säga att jag är nöjd hittills. Det som inte heller var direkt fel var att båda reflexhammaren och otoskopet var billiga, vilket min skrala studentekonomi jublade över. Jag ska ta med instrumenten hem till familjen över påskuppehållet (nej, vi får absolut inte kalla det för lov) och ha undersökningssessions med frivilliga fiktiva patienter :) Nästa instrument att införskaffa blir ett stetoskop, men eftersom det är en betydligt dyrare historia så får det helt enkelt vänta lite. Åtminstone till nästa termin. Måste ju hitta något bra också, både ur tekniskt perspektiv och ur mitt perspektiv som användare. Tips mottages tacksamt! :)




Bilder från Google.se

3 kommentarer:

  1. Först ut, i princip alla köper stetoskop av märket Littmann. Därutöver brukar de flesta köpa modell Classic II. Det är en modell som räcker bra, även om vissa kandidater köper lite bättre modeller. Jag köpte själv ett Cardiology III vilket är en ordentlig skillnad mot classic. Smaken är som baken, men jag finner det bättre att lägga lite krut på ett bra ett.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte Littmanns Master Cardiology, som är ett av de dyrare stetoskopen men som också har bättre ljud än de billigare varianterna. Jag rekommenderar dig att gå ihop med flera kursare och tillsammans skicka efter stetoskopen från t.ex. USA eller England, där de är billigare. Jag tycker inte att du behöver känna någon stress med att köpa stetoskop, för de behövs först på termin 4 och fram till dess hinner du fundera riktigt ordentligt på vilken variant du vill ha. :)

    SvaraRadera
  3. Tack så väldigt mycket för er hjälpsamhet! Nej, jag känner ingen stress att köpa ett när jag bara går T1 men det är alltid skönt att få råd från äldrekursare när man själv inte vet så mycket :) Tror också jag ska lägga lite mer pengar och få ett ordentligt bra stetoskop.

    SvaraRadera