tisdag 8 mars 2011

Första duggan fixad.

Igår hade jag och resten av min klass vår första dugga på utbildningen. Den innefattade det första avsnittet "Från ägg till embryo" som handlar om molekylär genetik, utvecklingen av ett embryo och cellens uppbyggnad och funktion. En del att läsa in men absolut inte oöverstigligt, speciellt inte då jag i princip redan läst allt förutom utvecklingen av ett embryo. Läraren som var duggaansvarig "skrämde" oss med att denna dugga skulle vara svårare än föregående då den hade ansetts vara för lätt. Dock kan jag inte påstå att skillnaden var speciellt märkbar. Duggan bestod av 20 stycken flervalsfrågor samt 3 stycken essäfrågor där man i fritext skulle besvara frågorna. Svårighetsgraden var helt klart på en rimlig nivå!

Senare under dagen hade vi gemensam rättning av duggan. Vi behövde ha 50 % rätt för att få godkänt, vilket innebar 15 av 30 möjliga poäng. Jag fick 80 % rätt vilket jag är nöjd med. Dock blev jag lite irriterad på mig själv över att jag hade gjort ett par slarvfel på flervalsfrågorna. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom jag ändå fick godkänt :)

3 kommentarer:

  1. Grattis till att ha klarat första duggan! :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ett litet steg på vägen i alla fall :) Antar att det inte känns så länge sedan som du också var där?

    SvaraRadera
  3. Jodå, jag minns mycket väl första duggan. Det var flervalsfrågor även då jag gjorde den. Alla var jättenervösa och jätteförberedda, men duggan visade sig vara ganska lätt. :) (Dock kan jag varna lite för att svårighetsgraden höjdes på nästa dugga om intermediärmetabolismen.)

    SvaraRadera