torsdag 10 februari 2011

Quiz och vårdcentralsplacering.

Häromdagen hade vi vårt första obligatoriska webbaserade quiz. Det innefattade det vi precis läst färdigt, systematisk anatomi med viss fysiologisk översikt. Dock fungerade quizzet som en självvärdering, vilket innebar att det inte fanns någon speciell gräns för att få godkänt utan att det mer skulle vara en fingervisning om vad man kan och vad man behöver träna mer på. Det gick bra för mig, 30 av 33 möjliga rätt, även om det nu inte räknas. Kommande quizzes kommer vara "på riktigt", det vill säga vi måste ha minst 50 % rätta svar för att bli godkända. Det känns inte som någon orimlig gräns, om quizzet nu inte är oändligt svårt. Men det visar sig om några veckor.

Vi har nu även fått våra placeringar på vårdcentral där vi ska vara under primärvårdsdagarna denna termin och vad jag har förstått även kommande tre terminer. Jag hade i princip stålsatt mig för att hamna på något ställe dit jag skulle ha två timmars resväg enkel resa, men jag hade väldig tur då jag ska vara på Skarpnäcks vårdcentral. Bussen dit går utanför min dörr och det tar ca 45 minuter totalt att ta mig dit, vilket är ganska bra för att vara i Stockholm. Det tar längre tid för mig att åka till skolan i Solna. Så jag är nöjd :) Första primärvårdsdagen inträffar om knappt två veckor. Jag ser verkligen fram emot att få vara med en riktig läkare på jobbet, och kanske till och med få hjälpa till med enklare saker :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar