fredag 11 februari 2011

Plugg hemifrån.

Jag hade verkligen sett fram emot eftermiddagens föreläsningar, som dels var två klinikerföreläsningar om gener i hälsa och sjukdom samt en föreläsning om cellkärnan och DNA. Tyvärr hade vädergudarna bestämt sig för att orsaka snökaos vilket här i Stockholm verkligen är KAOS. Det gick varken bussar eller pendeltåg, så jag bestämde mig efter en stunds velande att stanna hemma och plugga istället. Jag hoppas att det var ett klokt beslut även om jag har lite ångest över det jag missade. Har dock snälla klasskamrater som tagit anteckningar till mig :)

Det jag gjort hemma idag är att noggrant läsa igenom artikeln om akut myeolisk leukemi från New England Journal of Medicine, som ingår i ett vetenskapligt projekt som ska resultera i en uppsats på två sidor skriven enligt alla formella regler. Intressant läsning om en svår form av blodcancer. Förutom att läsa artikel har jag läst ett par kapitel i Biochemistry. Egentligen börjar vi inte med biokemi förrän lite senare på terminen, men då den delen av DFM 1 har ryktet om sig att vara väldigt jobbig kan det vara lika bra att läsa lite i förväg.

Jag har även lyckats ladda ner Molecular Biology of the Cell, som finns att hämta gratis i fjärde upplagan på nätet. Enligt läraren ska jag klara mig bra med den cellbiologiska boken jag har från KTH, men jag tycker det är skönt att även ha tillgång till den egentliga läroboken. I helgen ska jag mest ta det lugnt, men jag tänker ta tillfället i akt att läsa biokemi om lusten skulle sätta in :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar