söndag 12 december 2010

Tentavecka.

I väntan på att få börja på läkarutbildningen, stretar jag på med min civilingenjörsutbildning vid KTH. Imorgon går vi in i tentaveckan, som alltid infaller precis innan jullovet. Det är två kurser som ska tentas av, dels kursen i bioteknik som nästan uteslutande handlar om cellen och dess funktioner, och dels en kurs i flervariabelanalys som handlar om differentialkalkyl, integralkalkyl och vektoranalys. Biotekniken är jag inte det minsta orolig för, men matten är lite knepigare. Tentorna i matte brukar alltid vara mycket svårare än de extentor i samma kurs som finns att tillgå för att träna på. Men jag hoppas verkligen att jag klarar tentan på första försöket, så att jag kan ha jullov med gott samvete och bara ladda upp inför första terminen på läkarprogrammet. Jag ska dels repetera lite kemi A och B från gymnasiet så att jag har det fräscht, men annat såsom fysik, cellbiologi och matte kan jag redan eftersom det är det jag har hållit på med i tre terminer. Mitt mål är även att under jullovet läsa in kursen i sannolikhetsteori och statistikteori (ännu en mattekurs) och skriva den tentan i januari innan terminen startar. KTH har nämligen sin omtentaperiod veckan innan vårterminen drar igång, vilket är perfekt för min del :)

Ser verkligen fram emot jullovet, men det är nog mest för att jag vet att nästa termin kommer att börjas på Karolinska och inte på KTH. Jag har inget emot KTH som skola, den är verkligen jättebra, men just deras tekniska utbildningar faller mig inte riktigt i smaken och det kan ju inte skolan rå för... ;)

Nu är det dags att sova om jag ska orka gå upp i tid för att tentaplugga imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar