fredag 10 december 2010

Personlig presentation.

Hej och välkommen hit till min blogg!

Denna blogg kommer i största möjliga utsträckning att handla om mina läkarstudier, och mina tankar kring dessa, men jag tänkte ändå bjuda på en personlig presentation så att du får en bild av mig. So here we go!

Jag är en tjej på snart 27 år. Kommer ursprungligen från Falun i Dalarna, där min familj fortfarande bor kvar. Jag själv bor nu vid Karolinska sjukhuset i Flemingsberg, söder om Stockholms stad, dit jag flyttade för två och ett halvt år sedan. Efter ett års arbetande på ett vandrarhem, tog jag steget att börja studera (efter fem års studieuppehåll sedan gymnasiet) till civilingenjör i medicinsk teknik vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Nu är jag snart klar med den tredje terminen av tio. Dock har mina läkardrömmar, som jag haft sedan gymnasietiden, fått mig att inse att det är läkare jag vill bli och inte civilingenjör. Sånär som på en fysiologikurs har jag inte tyckt att utbildningen varit rolig hittills, med all matte och fysik den innebär. Jag har presterat bra resultat, men jag känner inget brinnande intresse för det jag gör. Därför tog jag chansen att inför vårterminen 2011 söka till landets alla sju orter med läkarprogrammet. Och jag kom in vid Karolinska Institutet, landets svåraste utbildning att bli antagen på. Det känns overkligt men helt fantastiskt att jag äntligen får uppfylla min dröm. Till saken hör också att jag innan jag påbörjade studierna till civilingenjör har sökt till läkarprogrammet ett antal gånger och inte kommit in, varför lyckan nu om möjligt är ännu större. Den 17 januari drar det igång :)

För att inte mina studier i medicinsk teknik ska vara helt "bortkastade" är min plan att läsa färdigt de tre terminer som återstår till en kandidatexamen, men under mycket längre tid. Dessa studier vid sidan om ska verkligen inte inverka på mina läkarstudier, som alltid kommer att ha högsta prioritet. Men jag tror att en läkare med en kandidatexamen inom medicinsk teknik kommer att vara ganska attraktiv på marknaden.

Mycket av min fritid ägnar jag åt att träna på gym, både styrketräning och konditionsträning. Det är viktigt för att jag ska hålla mig pigg, frisk och välmående. Jag umgås även med mina vänner här i Stockholm så mycket jag hinner, och åker gärna hem till familjen och vännerna i Falun när tillfälle ges.

Sådär, det var lite om mig. Om du undrar något annat är det bara att lämna en kommentar eller att skicka ett mejl! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar