fredag 10 december 2010

Att tillvarata "gammal" kunskap.

Eftersom det är en dryg månad tills terminen börjar får jag blogga om lite annat så länge, så att det inte ekar tomt här :) Därför tänkte jag berätta lite om mina tankar kring nyttan av min påbörjade civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik, som jag tror mig kommer att ha under läkarutbildningen.

Även om jag nu väljer att byta från att studera medicinsk teknik till att studera medicin, ångrar jag inte en sekund att jag har läst tre terminer vid KTH. Jag kommer nog inte att kunna tillgodoräkna mig någon kurs, men jag kommer ändå ha fördelen av att ha läst vissa saker sedan innan. Till exempel kommer jag säkerligen att ha nytta av kursen i fysiologi och anatomi, trots att den bara var en baskurs. Dessutom läser jag nu en ganska omfattande kurs i bioteknik som handlar om cellen och dess funktioner. Tror till och med att vi har samma kursbok som läkarprogrammet använder sig av. Därför ska jag nu se till att läsa ordentligt till tentan i bioteknik nästa vecka, så att jag kan större delen av kursen när den dyker upp på läkarprogrammet.

När det sedan kommer till tekniken inom medicin som jag lärt mig hittills, och som jag fortfarande kommer att lära mig mer om, tror jag att jag kommer ha stor nytta av att förstå till exempel hur MRI, ultraljud och CT fungerar rent tekniskt och hur de påverkar patienten. Så mina första tre terminer känns verkligen inte bortkastade, trots att matte, programmering och ellära inte är något som ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Men vem vet, till och med dessa ämnen kanske kommer till nytta senare i livet? Det återstår att se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar