torsdag 16 december 2010

DNA, enzymer, ATP...

Imorgon ska jag skriva tenta i bioteknik, som blir min näst sista tenta som jag skriver i egenskap av heltidsstuderande vid KTH. Den sista är mattetentan på lördag. Större delen av denna dag har jag ägnat åt att trycka in det sista i hjärnan av det som kan vara viktigt att veta till tentan. Jag är inte det minsta orolig för att inte klara tentan, frågan är snarare till vilket betyg mina kunskaper räcker. KTH tillämpar betygsskalan A-F, där A är bäst, F är underkänt och E är den "sämsta graden" av godkänt. Själv bryr jag mig inte om betyg över huvud taget, så länge jag får godkänt. Får jag ett E är jag nöjd för att jag faktiskt blivit godkänd, och allt däröver är bara en "bonus". Ändå ska det bli väldigt skönt att få uppleva ett betygssystem med bara P (pass) eller F (fail), som de tillämpar vid Karolinska Institutet. Tror många studenter på KTH skulle må bra av det betygssystemet, då många verkar hetsa sig själv till att få bra betyg. Onödigt att lägga energi på sådant, tycker jag!

Nu hoppas jag att aminosyror, nukleinsyrabaser och deras kemiska struktur finns kvar i hjärnkontoret även imorgon när jag vaknar tidigt som attan. Det vore också trevligt om sådant som replikationsgaffeln och translationsprocessen av DNA ville stanna kvar några timmar till. Vi får helt enkelt se vad som finns kvar i minnet imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar