söndag 15 januari 2012

Tillbaka till livet.

Sådär, då var DFM2-tentan skriven. Uppdelat på två pass, satt större delen av klassen i fredags och skrev tentamen i totalt sju timmar. Ganska mastigt måste jag säga, och därmed oerhört skönt när det väl var gjort. Tentan var inte upplagd på samma sätt som de gamla tentor som vi hade att träna på, med teman utefter de delmoment som vi haft under kursen. Nu var det istället ett enda stort tema, septisk chock, som alla frågor utgick ifrån. Vet inte om det var bättre eller sämre, men det som var dåligt var att vi fick reda på denna "förändring" först två dagar innan tentan. Jag vågar inte uttala mig om hur det gick för mig, men jag hoppas givetvis att jag har klarat den. Dels med tanke på att jag offrade i princip hela mitt jullov på att läsa till tentan, och dels för att jag inte har någon lust att läsa in allt och skriva tentan igen. Visst, jag måste ändå läsa in det igen till preklin-tentan om ett år, men innan dess vore det skönt att slippa. Om två veckor får jag veta hur tentan gick, så håll tummarna! :)

Imorgon börjar termin 3 och därmed den sista kursen om den friska människan, DFM3. Under de fyra första veckorna kommer vi hålla på med anatomi och dissektion kring buk, huvud och hals. Detta avslutas med dels en praktisk examination, och dels en tentamen. Resten av tiden fram till påsk ska vi läsa nervsystemet, som också avslutas med en tenta. Skönt att ha fler men mindre omfattande tentor tycker jag. Efter påsk börjar vi med den sjuka människan. Jag förundras över att jag redan har tagit mig igenom halva den prekliniska tiden på utbildningen, och ser verkligen fram emot när preklin-tentan av avklarad och jag därmed får börja den kliniska delen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar