tisdag 4 oktober 2011

Dugga och primärvårdsdag.

I fredags förra veckan hade jag den fasansfulla muntliga duggan som handlade om cirkulation, respiration och temperaturreglering. Och vet ni, det var faktiskt inte så farligt ändå. Examinatorn var ganska hård, men ändå rättvis, och alla i min grupp blev godkända! Examinatorn var en nybliven AT-läkare och väldigt kunnig, vilket även gjorde duggan till ett bra inlärningstillfälle. Det jobbiga är väl att det är dags för ännu en muntlig dugga om ett par veckor...men nu kanske jag inte behöver vara riktigt lika nervös innan.

Igår gick terminens första primärvårdsdag av stapeln. Och jämfört med i våras var det mycket mer givande denna gång. Jag fick träffa patienter med diagnoser från allt mellan osteogenesis imperfecta till mykoplasma-orsakad lunginflammation. Dessutom fick jag nu vara med att lyssna på hjärta och lungor, palpera lymfkörtklar samt koppla upp en patient för EKG. Riktigt roligt! :) Sedan fick jag även vara med och titta när två stycken mycket olika patienter utförde spirometri, vilket var intressant då vi som sagt precis har läst om respirationen. Nu har jag också fått ändan ur vagnen och köpt ett stetoskop som jag fick användning av under gårdagen. Det blev ett Littmann Cardiology III och hittills är jag mycket nöjd :) Mitt var dock mycket billigare än det jag länkat till, eftersom jag beställde från Storbritannien. Ett tips till blivande stetoskop-köpare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar