tisdag 27 september 2011

Inför-dugga-plugg.

Denna vecka tillbringar jag på hemmaplan för att förhoppningsvis lära mig tillräckligt om cirkulation, respiration och temperaturreglering till på fredag när terminens första dugga går av stapeln. Duggan är denna gång muntlig, vilket känns både skönt och lite skrämmande. Skönt för att man slipper formulera övertydliga skriftliga svar, men skrämmande då det föreligger stor risk att bli "grillad" av läraren inför nästan tio andra personer. Vet inte vad som är värst? Nåja, jag ska inte ta ut något i förskott utan får helt enkelt se till att förbereda mig så gott jag kan och sedan göra mitt allra bästa på plats :) 

Förra veckan hade vi föreläsningar i respiration, vilket var riktigt intressant och inspirerande! Skillnaden mellan en engagerad och en oengagerad föreläsare är enorm när det kommer till vad man får ut av föreläsningen. Dock kan jag tyvärr inte påstå att jag lär mig så väldigt mycket genom att gå på föreläsningarna, men jag tycker det är skönt med en liten översikt innan jag ger mig på allting själv så att jag i alla fall har ett hum om vad det handlar om. 

Förutom föreläsningar i respiration hade vi två stycken laborationer, en som handlade om EKG-mätning och en där vi fick lyssna på hjärtat och ta blodtrycket på varandra. Tyvärr var den förstnämnda laborationen inte speciellt givande. Inte för att laborationen i sig var dålig, utan för att vi var i så stora grupper att det var svårt att se och hänga med på allt som gjordes. Synd! Desto bättre var laborationen där vi mätte blodtrycket och lyssnade på hjärtat. Då fick vi jobba två och två vilket gjorde att alla verkligen fick chansen att testa i lugn och ro, och det är väl så det alltid borde vara tycker jag. 

Nu är det snart dags för sängen om jag ska orka med ännu en dags intensivt pluggande... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar