onsdag 11 maj 2011

Första venprovet.

Igår hade vi terminens sista primärvårdsdag, vilken gick av stapeln i Huddinge på CeFAM (Centrum För AllmänMedicin). Dagen innehöll bland annat en mycket välspelad teater om patientfall där patienter behandlats illa, introduktion till psykisk status och sedan på eftermiddagen olika labövningar. De senare inkluderade palpation av thyroidea (sköldkörteln), halsprovstagning, kapillärprovtagning och sist men helt klart roligast -venprovtagning! Venprovtagningen var lite läskig, speciellt då både jag och kursaren jag jobbade tillsammans med är stickrädda. Först var vår inställning att inte vilja bli stuckna själva men ganska snart ändrade vi oss och ställde upp för varandra. Min kursare var jätteduktig att sticka och jag kände faktiskt ingen skillnad alls mot när erfarna sjuksköterskor har stuckit mig. För mig gick det också bra, i alla fall med tanke på att min kursare är väldigt svårstucken och brukar behöva bli stucken minst ett par gångar innan det blir rätt. Jag tycker att hon var väldigt modig som ställde upp ändå! :) Detta var en välbehövlig påminnelse om att det faktiskt är läkare som jag ska bli och inte biokemist som man kan luras att tro emellanåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar